«Подорож навколо Землі» Відкритий урок, 6 клас
«Подорож навколо Землі» Відкритий урок, 6 клас
Мета гри: розвиток пізнавальної діяльності та пізнавальної активності учнів на уроці географії.
Завдання:
Освітні:
Перевірка та оцінка знань учнів з пройденого матеріалу за курсом “Фізична географія” 6 класу, розширення кругозору учнів, розвиток пізнавальних та творчих здібностей учнів, змагання та вирішення проблемних питань, підвищення інтересу учнів до предмета;
Корекційно-розвиваючі:
Розвиток географічного мислення учнів та його творчих здібностей, розвиток грамотної мовлення, формування понятійного апарату, розвиток навичок практичної діяльності;
Виховні:
формування умінь працювати в команді, шанобливо ставитися до чужої думки, вести дискусію, відстоювати свою точку зору, виховання культури спілкування та розвиток комунікативних та пізнавальних умінь.
Обладнання:
- Настінна карта «Фізична карта півкуль»
- Ілюстративний матеріал.
- Роздатковий матеріал для учнів: картки зі словами, лото, жетони для оцінювання.
Девіз уроку: «Пізнання і мандри невіддільні друг від друга». К. Паустовський
Хід уроку.
Вступне слово вчителя.
Багато хто з нас любить подорожувати. Але яка ж подорож може бути у середині навчального року? І ось я згадала слова поета А. Твардовського:
Є два розряди подорожей.
Один – пускатися з місця в далечінь,
Інший – сидіти собі на місці.
Погортати назад календар.
Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок, ми вирушимо з вами у захоплюючу подорож навколо Землі також разом з нами подорожуватимуть і наші гості, візьмемо їх із собою у подорож? Люди подорожували та робили відкриття за всіх часів. У 21 столітті – столітті комп’ютерних та космічних технологій можна здійснити навколосвітню подорож всього за 50 хвилин, а колись люди на це витрачали роки, жертвували своїм життям, ризикували заради нових відкриттів.
І ось на одній із сторінок старого календаря я побачила карту неопублікованого плавання Врунгеля, коли він сховав скарб. І ми з вами вирушаємо на пошуки цього скарбу. А капітаном корабля буду я.
Діти, а ви пам’ятаєте, що ми нещодавно вивчали? (Відповіді дітей). Правильно. Ці знання нам сьогодні допоможуть у нашій подорожі, адже подорож – це не лише відпочинок, це ще й безліч випробувань. Заодно і перевіримо, як ви засвоїли знання з цього розділу. Це буде метою нашого уроку.
А оскільки капітан Врунгель казковий герой, то й наша подорож буде трохи казковою. Капітаном корабля буду я, а ви – юнгами. На палубі нашого корабля 3 каюти, зручніше розташовуйте.
Ну що, наша подорож навколо Землі вважається розпочатою. Корабель відправляється від острова Шкільний.
Пливемо до невідомого берега, хочемо побачити ціле світло. Яке небо над Америкою? Коли настане там світанок? Як це здорово і правильно, що серед безлічі наук ми вивчаємо географію, щоб став зрозумілим світ навколо.
- ОСТРІВ «ШКІЛЬНИЙ» – конкурс «ПОЧАТОК ШЛЯХУ».
Потрібно відповісти на запитання. Кожна правильна відповідь – 1 зірочка.
- Як називається лійкоподібний отвір на вершині вулкана? (кратер)
2.Як називаються найвищі гори світу? (Гімалаї)
- Які за висотою бувають рівнини? (низини, плоскогір’я, височини)
- Що таке озеро? (скупчення води в природному заглибленні на суші)
- Чим відрізняються озера від річок? (вода в них не тече, як потік у руслі річки)
- Найглибше озеро? (Байкал)
- Найбільший океан? (Тихий)
- Як називається скупчення прісного льоду на суші. (льодовик)
Молодці, діти, впоралися із завданням.
І ось ми вже пливемо через протоку Назв, але тут швидка течія. Корабель розгойдує з боку на бік, і … карта нашого плавання падає зі столу! Від падіння всі назви на карті переплуталися. Як ми продовжимо шлях? Команда, рятуйте.
- ПРОЛИВ НАЗВ – конкурс «КОНТУРНА КАРТА».
За правильно виконане завдання – по 1 зірочці.
Зібрати карту окремих материків, розрізану на шматочки.
Пошуки скарбу продовжуються, і ось ми вже увійшли до затоки Художників. Ми потрапили на виставку картин, де треба вгадати, що зображено на картинах (фото).
- ЗАТОКА ХУДОЖНИКІВ – конкурс «ЩО ЦЕ?»
Кожен учасник команди одержує малюнок, фото. Необхідно вгадати, що у ньому зображено. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Ми продовжуємо подорож, і ми маємо обігнути півострів Успіху. Щоб правильно зманеврувати, я маю бути впевнена у ваших знаннях і вміннях. Пропоную пройти географічний тест.
- ПІВОСТРІВ УСПІХУ – конкурс «ГЕОГРАФІЧНИЙ ТЕСТ».
Екіпаж, увага! Планова зупинка: порт Кейптаун. Але біда: ми на нас напали пірати. Вони надіслали нам «чорну мітку». На ній написано, що нас відпустять лише за умови, якщо ми зможемо взяти участь у перестрілці. Пірати знайшли записки капітана Врунгеля, але не можуть нічого зрозуміти. Нам треба відбитися від них.
Юнги по черзі відповідають на запитання.
За правильну відповідь отримуєте зірочку.
- Як називається наша планета? (Земля)
- Верхній шар землі, у якому ростуть рослини. (грунт)
- Як називається лінія, до якої не можна дійти? (обрій. небокрай)
- Хто відкрив Америку? (Колумб)
- Прилад для орієнтування на території та визначення азимуту. (компас)
- Природні багатства землі. (Корисні копалини)
- Тварина, яка будує будинки на річці. (бобр)
- Що таке рельєф? (Нерівності земної поверхні)
- Що таке глобус? (модель Землі)
- Найменший материк? (Австралія)
- Найтепліший океан. (Індійський)
Наша подорож важка та небезпечна. Ось пірати надіслали нам «чорну мітку». На ній написано чергові завдання.
- КОНКУРС «ЧОРНА МІТКА».
1 рівень. Хто такий? Що таке?
1 команда. 2 команда
Лена (річка) Єнісей (річка)
Кавказ (гори)
Баренцеве (море) Альпи (гори)
Нова Гвінея (о.) Анаконда (тварина)
Гольфстрім (течія) Охотське (море)
Ладожське (озеро)
Баобаб (дерево)
Колібрі (птиця) Сх. -Європа. (рівнина)
Сахалін (острів) Фламінго (птиця)
2 рівень
Третій зайвий.(Це завдання виконують по одному учаснику від команди)
Горила, пінгвін, кипарис
Саксаул, кактус, кашалот
Азовське, Каспійське, Чорне
Тихий, Індійський, Карибське Мадагаскар, Гренландія, Альпи
Африка, Європа, Антарктида
За кожне правильно виконане завдання отримуєте 1 зірочку.
Ми вільні, можемо плисти далі. Але на кораблі знову виникла проблема: скінчилися запаси прісної води. Доведеться причалити до острова, а він називається Островом Чудес Землі.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА:
Піднімає руки клас- це раз
Повернулась голова – це два
Руки вниз вперед дивись – це три
Руки в сторони розгорнули на чотири,
З силою їх до плечей притиснути — п’ять
Всім учням тихо сісти – це шість
Молодці, діти. Ви чудово впоралися із цим завданням. Корабель вийшов в океан і продовжує своє дивовижне плавання. А у відкритому океані капітан має бути впевнений у своїх помічниках, мало що може статися.
Розсіяний геолог переплутав гірські породи і втратив бірки з назвами, і нам потрібно вгадати гірські породи та розсортувати їх залежно від походження (осадові, магматичні, метаморфічні). Пропонуються гірські породи із колекції.
- ОСТРІВ «ЧУДОВІ ЗЕМЛІ» – конкурс «САМЕ, НАЙБІЛЬШЕ…»
Поясніть, про яке диво чи рекорд йдеться.
Найдовша річка світу (Ніл)
Найглибший океан (Тихий)
Найвищі гори. (Гімалаї)
Найспекотніший материк (Африка)
Найбільший острів. (Гренландія)
Найхолодніший материк (Антарктида)
Найбільша країна (Росія)
Найхолодніший океан (Півн. Льодовитий)
Найбільший материк (Євразія)
Я отримала сигнал із берега Зв’язківців. У місцевих жителів, зв’язківців, накопичилося багато кореспонденції, і вони згодні поповнити наші запаси прісної води та продуктів, якщо ми допоможемо розібрати пошту.
- БЕРЕГ ЗВ’ЯЗКІВ – конкурс «РОЗБЕРІ ПОШТУ»
Листи – картки із завданнями.
“Прочитай зашифрований лист” – “Розшифруй текст”
Випробування «Абетка морзе».
Ніхто на світі не може передбачити, за яким поворотом життя на нас чекає удача. Але доля посміхнулася і нам: у шлунку кровожерної акули було знайдено пляшку з таємничою запискою. Юнзі це якесь послання. Розшифруйте її. Слово читається з кінця. Спробуйте юнги.
Наприкінці крупно написано назву острова МАДАГАСКАР. Юнги, тепер ми знаємо назву острова, тепер ми можемо знайти скарб. Але нам треба до нього причалити. Отже, продовжуємо подорож.
Ми продовжуємо пошуки скарбу. Перед нами архіпелаг ЛІТЕРАТУРНИЙ. Але на якому острові капітан Врунгель сховав скарб? А ось і підказка (сувій). Дізнатися назву острова зможе той, хто прочитає сувій. Але сувій чарівний, він розвертається тільки після розгадки загадок, усіх по черзі.
Архіпелаг Літературний попереду.
Спробуй знайти острів Врунгеля.
Назва острова відкриється тому,
Хто знає – що, навіщо та чому.
Літературну загадку відгадай
І до кладу свій корабель прямуй.
- АРХІПЕЛАГ ЛІТЕРАТУРНИЙ – конкурс ЗАГАДОК.
Кожна команда отримує сувій із загадками. І сувій розгортається поступово, у міру відгадування загадки.
- З висоти великий зриваючись,
Грізно він реве.
І про каміння розбиваючись,
Піною встає. (ВОДОПАД)
- Багато тисяч років поспіль
Сніг іде і сипле град.
Шар досить великий,
З півночі повзе… (ЛІДНИК)
- У тайгових диких лісах,
У Сибіру, в Якутії далеко.
Знайдено розсипи дорогоцінного каміння.
За твердістю немає їм рівних. (АЛМАЗ)
- Куля не велика, лінуватися не велить,
Якщо знаєш предмет,
То покаже весь світ. (ГЛОБУС)
- Видно край, та не дійдеш. (ОБРІЙ. НЕБОКРАЙ)
- Дорога є – їхати не можна, земля є – орати не можна, луки є – косити не можна. У річках, морях води немає. (ГЕОГРАФІЧНА КАРТА)
- Навколо вода, а з питтям біда. (МОРЕ)
- Посеред поля лежить дзеркало, блакитне скло, а рама зелена. (СТАВОК)
- По морю йде, йде, а до берега дійде – тут і пропаде. (ХВИЛЯ)
10.І не море, не земля, кораблі не плавають, і ходити не можна. (БОЛОТО)
- Якщо гірки немає жодної, місце таке звемо ми … (РІВНИНОЮ)
Наприкінці сувої крупно написано назву острова – ПЕРЕМОГА.
- ОСТРІВ «ПЕРЕМОГА» – ФІНАЛ.
Ось і закінчилась наша подорож навколо Землі. Тепер ми знаємо назву острова і можемо знайти скарб. Залишилося визначити, хто ж із вас першим дісталася скарбу.
Виявляємо переможця та нагороджуємо її.
Я знала, все в нас вийде, і географію ми з вами знатимемо. Всім орденоносцям Врунгеля до журналу поставлю «добре» та «п’ять». Виставляю оцінки за урок і на закінчення хочу сказати, що краще географії предмета не знайти. Світ географії величезний, прагніть ви його пізнати.
Рефлексія
Діти, чи сподобалася вам наша уявна подорож навколо Землі?
Якщо так, прикріпити капітана на корабель, якщо ні, то пірата.