Виховна година “Ми команда” 8 клас
Виховна година «Ми команда». Розмова на позакласному занятті у 8 класі для згуртування дитячого колективу.
ФОРМА: час спілкування
МЕТА: пошук нестандартних форм роботи, що сприяють згуртуванню дитячого колективу.
ЗАВДАННЯ:
Формувати навички взаємодії та групової роботи
Розвивати групову згуртованість
Розвивати кмітливість, фантазію, уважність
ОБЛАДНАННЯ ТА ОФОРМЛЕННЯ:
Газети, скотч, ножиці, маркери, листи, заготівлі для малювання, жетони для розбивки на пари, ручки або олівці, картки зі словами «ДІМ» та «КІТ»
Вступне слово класного керівника
— Добрий день сьогодні у нас пройде виховна година “Ми команда”. Перш ніж ми почнемо сьогоднішню класну годину, мені хотілося б дізнатися, що перше спадає вам на думку, коли ви чуєте слово «команда»? (Відповіді)
— Як ви вважаєте, що таке команда? (Відповіді)
У тлумачному словнику дається таке визначення слову «КОМАНДА»: «Команда – це група пов’язаних чимось людей, чиє оточення» (Повісити визначення на дошку)
— А чи є якась різниця між поняттями «команда» та «колектив»? (Відповіді)
(Коллектив – група осіб, об’єднаних спільною роботою, навчанням, загальними інтересами (визначення розмістити на дошці поруч із визначенням «команди»))
Таким чином, можна сміливо стверджувати, що «команда» та «колектив» – це слова-синоніми. І водночас ці слова дещо відрізняються одне від одного. Чи завжди колектив людей можна назвати командою? (Не завжди) А чи є наш класний колектив «командою» — злагодженою, об’єднаною загальними цілями та інтересами? Я пропоную спробувати це з’ясувати сьогодні.
Вправа – активатор «Пальці»
— Пропоную вам усім вийти в коло. Кожен стискає руку у кулак. За моєю командою ви «викидатимете» вперед пальці правої руки. Ваше завдання: всім «викинути» однакову кількість, при цьому не домовляючись на словах один з одним, не переморгуючи і не намагаючись узгодити свої дії іншими «незаконними» способами. Отже, почали!
ОБГОВОРЕННЯ:
Чому було важко виконати завдання?
Що треба було для цього робити?
Вправа «Кіт і дім»
Класний керівник: — А зараз, не виходячи з кола, кожен із вас дістане з коробки один елемент фігури. Вони відрізняються один від одного кольором та формою. Однакових постатей немає. Ваше завдання: знайти пару своєї фігури, щоб із двох елементів можна було скласти одну цілу фігуру. (Поділ на пари).
— Отже, у нас вийшли пари, в яких ви сьогодні працюватимете. За правим столом пари з фігурами червоного та оранжевого кольорів, за лівим столом – жовтого та зеленого.
І тепер виконаємо вправу у парах. Зверніть увагу на цифру, написану на вашій фігурі (1 або 2). Ті, хто має написано «2» — підійдіть до мене, я вам покажу картку зі словом, яке ви повинні запам’ятати. (Класний керівник показує картку, на якій написано «ДІМ»)
– Тепер займіть свої місця за столами. А до мене підійдуть перші номери, і я покажу вам вашу картку зі словом. (Слово «КІТ»). Обидва номери не говорять одне одному ні слова і не повідомляють партнеру те, що було написано на вашій картці.
– Тепер розмістіться за столами парами. Кожна пара отримує аркуш паперу та один фломастер на двох.
НЕОБХІДНО ВЗЯТИ ФЛОМАСТЕ ОДНОЧАСНО (!!!) ОБОМ ПАРТНЕРАМ І НАМАЮВАТИ ТО, ЩО БУЛО НАПИСАНО НА КАРТКАХ.
Почали!
(Після виконання можна розмістити отримані малюнки на дошці.)
ОБГОВОРЕННЯ:
Кому було легко виконувати цю вправу? Чому?
У кого нічого не вийшло?
За якої умови можна було виконати завдання?
Класний керівник: — Я думаю, ви помітили, наскільки важливо відчувати свого напарника, у певних ситуаціях поступатися один одному, щоб у результаті досягти спільного результату.
Малювальний тест «Чи вмієте працювати у колективі?»
Класний керівник: — А тепер давайте за допомогою малюнкового тесту з’ясуємо, чи ви вмієте працювати в колективі?
— Подивіться на композицію, що складається з чотирьох геометричних фігур та однієї довільної. Ви повинні зафарбувати одну фігуру, частину фігури або кілька фігур таким чином, щоб малюнок набув завершеності.
(При нестачі часу можна не давати розшифровку, а провести її самостійно і на наступній класній годині повідомити результати дітям.)
Вправа «Вавілонська вежа»
— А зараз ми маємо виконати дуже відповідальну роботу. Ви, напевно, чули легенду про будівництво Вавілонської вежі, коли тисячі людей дуже злагоджено її будували, доки не прогнівали богів, і ті, у свою чергу, не позбавили людей можливості розуміти один одного. Так ось нам з вами зараз доведеться спробувати збудувати свої Вавилонські вежі. Тільки будувати їх ми будемо не з каміння, а зі звичайних газет за допомогою рук. Ваше завдання: побудувати максимально високу вежу без скріплювальних засобів. У ході роботи ви дізнаєтеся, чи можете ви порозумітися і чи можете ви бути згуртованою командою! Працюєте ви у групах протягом 10 хвилин. Час пішов!
Опис вправи: вправа виконується у підгрупах по 4-6 осіб. Кожній підгрупі видається приблизно по 100-150 аркушів паперу (можна призначений в макулатуру) або пачка газет і дається завдання: побудувати з цих аркушів максимально високу вежу, не використовуючи ніяких скріплювальних матеріалів. Для виконання цієї вправи відводиться 10-15хв., хоча якщо запас паперу не закінчився в підгрупах і якщо дозволяє час, можна збільшити тривалість виконання вправи.
Психологічний зміст вправи: вправа призводить до підвищення групової згуртованості, дозволяє розвивати здібності висувати і відстоювати свої ідеї, здібності до нестандартного прийняття рішення, викликає в учасників позитивні емоції.
ОБГОВОРЕННЯ:
Ваші почуття від проведеної роботи?
Які емоції ви відчували?
Чи відчували ви задоволення від «будівництва», від спільної роботи?
Відчули себе справжньою командою?
Чи ви досі просто колектив?
Підведення підсумків. Рефлексія
Класний керівник: — Сьогодні ми з вами спробували зрозуміти, чи наш клас є справжньою командою. Я думаю, що ви зрозуміли, наскільки відповідь на це питання залежить від кожного з вас окремо та від усіх вас разом! І я сподіваюся, що до кінця року ми зможемо не запитувати «Ми – команда?», а однозначно стверджувати «Ми – Команда!».
На цьому наша виховна година «Ми команда» закінчено. Дякую всім за участь.
ДОДАТОК
РОЗШИФРУВАННЯ ТЕСТА.
КОЛО – це ваша комунікабельність, здатність йти на компроміс, вміння згладжувати гострі кути. Якщо ви зафарбували тільки коло, то вас можна назвати прекрасним виконавцем, ідеальним підлеглим, ви вмієте працювати в будь-якому колективі і ладити практично з усіма людьми.
КВАДРАТ – це ваша твердість та принциповість, вміння наполягти на своєму, здатність до прийняття рішень.
Якщо ви зафарбували тільки КВАДРАТ, то це означає, що ви зможете довести до кінця будь-яку справу і виконати найважчу роботу. Ви працелюбні та старанні.
ОВАЛ – це гнучкість вашого мислення, ініціативність, вміння вловлювати нові тенденції та віяння, здатність до аналізу.
Якщо ви ВИДІЛИЛИ ТІЛЬКИ ОВАЛ, то це говорить про ваше бажання грати в колективі лідируючу роль, ви просто не можете задовольнитись роллю старанного виконавця, вам необхідно почуватися попереду всіх, і ви дійсно стоїте на крок попереду своїх колег.
ДОСВІЛЬНА ФІГУРА – це ваш творчий початок, бунтарство, прагнення зруйнувати старе і створити нове.
Якщо ви зафарбували тільки цю фігуру, то вас можна назвати бунтарем і вискочкою, ви працюватимете в колективі тільки в тому випадку, якщо ваш керівник заслужить ваше щире захоплення і повагу. Ви не визнаєте загальноприйняті авторитети, ви самі встановлюєте їх.
НАЙБІЛЬША ФІГУРА, ПРЯМОКУТНИК, – це колектив, в який ви вміщаєтеся чи ні. Якщо ви частково зафарбували одну (дві, три або всі) фігури таким чином, що прикрашені частини опинилися в прямокутнику, а за його межами фігури залишилися незафарбованими, то це говорить про вашу старанність. Ви любите та вмієте працювати в колективі, хоча за потреби могли б працювати і самостійно.Якщо ви зафарбували ВЕСЬ ПРЯМОКУТНИК, залишивши незафарбованими лише фігури, що «наповзають» на нього, то це говорить про те, що ви не здатні проявити ініціативу ні в чому, ви несамостійні, і колективна праця для вас єдино прийнятний спосіб роботи. Ви потребуєте керівника, як вівця потребує пастуха. Ви по життю ведений.