Колесо історії “Стародавній схід”
“Колесо історії” – інтелектуальна гра з історії Стародавнього світу на тему: «Стародавній Схід» для 5 класу.
Мета: підтримка інтересу до вивчення історії Стародавнього світу, формування умінь виконувати завдання в нестандартній формі (ребуси, шифрування, завдання).
Завдання:
- Створити умови для практичного застосування набутих знань, умінь та навичок з історії.
- Розвивати творчі здібності, логічне мислення, увагу, пам’ять.
- Виховувати почуття колективізму, ділового співробітництва, доброзичливих відносин, взаємовиручки.
Вікова категорія учасників: учні 5 класу.
Обладнання: картки із завданнями, аркуші паперу, ручки, клей.
Хід гри.
Ведучий: Доброго дня, діти! Сьогодні ми проведемо інтелектуальну гру «Колесо історії». У цій грі ви потренуєте свій інтелект, покажіть, як умієте працювати у групах. Наша гра присвячена темі: «Стародавній Схід».
Отже, друзі, розпочнемо програму.
Затій у нас великий запас!
А кому вони? Для вас!
Команди запрошуються на сцену.
У грі братимуть участь 2 команди.
За жеребом команди визначають знак, одні учасники гри стають «О», інші «Х» (хрестики, нулики). Учасникам вручаються емблеми, де намальовані «Х» та «О».
Ведучий: Уявляю вам членів журі. Їх у нас сьогодні … людина (журі складається з освітян). Кожному члену журі я вручаю дві картки: на одній знак “Х”, на іншій “О”. Це будуть конкурсні оцінки. За підсумками кожного конкурсу всі члени журі підніматимуть картки зі знаком тієї команди, якій віддають перемогу в конкурсі, знаки підраховуються. Журі ми довіряємо – долю команд вручаємо!
Підсумки всіх конкурсів ми побачимо на полі для гри в «Хрестики нуліки» (заповнює на дошці помічник із учнів)
1 2 3
4 5 6
7 8 9
Правила гри:
Перед вами поле з 9 назвами завдань, у яких ви братимете участь. Завдання буде виконувати одночасно обидві команди. Після кожного конкурсу журі підбиватиме підсумок. Журі при підбитті підсумку конкурсу враховуватиме, хто правильно та швидко виконає завдання. Команда, яка програла у конкурсі, обиратиме нову клітку на ігровому полі та визначатиме подальшу гру. Якщо обидві команди виконають завдання правильно і одночасно, знак буде ставитися до тієї команди, яка вибирала завдання. Переможе та команда, яка зможе вишикувати в один ряд три свої знаки за будь-яким напрямом (горизонтально, вертикально або по діагоналі).
Ведучий: І так ми починаємо. У нашій грі буде 9 конкурсних завдань:
Для початку, щоб розкрутити наше колесо історії, потрібно щоб зіграли наші капітани. Вибиратиме перше завдання гри буде та команда, чий капітан першим відгадає загадку.
Цар у Вавилоні колись був
Могутній, знаменитий мав славу.
Від рабства підданих він захистив.
Царські закони зробив.
Хто це?
Відповідь: Хаммурапі.
Ведучий: Перед тим, як розпочати змагання, я хочу сказати учасникам наступне:
програєте – не засмучуйтесь, наступного разу обов’язково виграєте, а якщо виграєте – не спокушайтеся, наступного разу можете програти. Гра починає команда…
1 конкурс «Розминка», 10 питань для швидкої відповіді.
10 ПИТАНЬ ДЛЯ РОЗМІНКИ:
- Як називається віра у існування надприродних сил? (Релігія)
- З яким царством пов’язане ім’я Соломона? (З Ізраїльським царством)
- Який матеріал для письма використовували у Стародавньому Єгипті? (тростин папірус)
- Як називається опукле зображення на твердій поверхні? (Рельєф)
- У якій державі вперше люди навчилися обробляти залізо (Ассирія)
- З якого металу виготовлялася зброя у Стародавньому Єгипті? (бронза – сплав міді та олова)
- Єгипетський фараон, якому було побудовано найвищу піраміду? (Хеопс)
- Як називався особливий лист Дворіччя (Межиріччя) (клинопис)
- Який титул був у царя Перської держави? (цар царів)
- Як називалася перша, найдавніша частина Біблії? (Старий Заповіт)
- У якій країні вперше почали карбувати золоту монету? (У Лідії)
- Який народ уперше створив алфавіт? (Фінікіяни)
- З якої зброї був переможений филистимлянин Голіаф? (З пращі)
- З чого фінікійці винайшли прозоре скло (білий пісок та сода)
2 конкурс: «Кому належать слова?»
Учасникам даються картки зі словами висловлювань відомих людей історії Стародавнього Сходу. Потрібно визначити, хто їх сказав?
- «Я … цар справедливий, якому бог сонця дарував закони. Мої слова чудові, мої справи незрівнянні».
- «О перси! Якщо ви підете за мною, на вас чекає свобода, у вас будуть бенкети. Якщо ж ви не захочете боротися за свою свободу, будьте приречені на тяжку працю…».
Відповіді:
- Хаммурапі.
- Кір.
3 конкурс: «УСТАНОВИ ВІДПОВІДНІСТЬ»
Учням слід встановити відповідність між словами та їх визначеннями. Послідовність цифр, що вийшла, занести в таблицю
А Б В Г
2 4 1 3
А) рельєф 1) особливий предмет захисту від злих духів
Б) шадуф 2) опукле зображення на твердій поверхні
В) амулет 3) барвисте настінне зображення
Г) розпис 4) пристосування для поливу полів
3 конкурс: «УСТАНОВИ ВІДПОВІДНІСТЬ»
Учням слід встановити відповідність між словами та їх визначеннями. Послідовність цифр, що вийшла, занести в таблицю
А Б В Г
4 2 3 1
А) статуя 1) статуя лева з головою людини
Б) мумія 2) висохле тіло
В) саркофаг 3) труна у Стародавньому Єгипті
Г) сфінкс 4) скульптурне зображення людської постаті
4 конкурс: «Ребуси».
Учасникам пропонується розгадати по 3 ребуси, які лунають на картках.
Відповіді:
- Сфінкс.
- Фараон.
5 конкурс: «Подумай».
Командам пропонується вирішити історичні завдання. Текст із завданнями на столах учасників. Команди обговорюють та дають свою відповідь. Оцінюється швидкість та правильність відповіді.
1) Ніл був життям і джерелом продовольства всім єгиптян. Щороку з березня починався з «вмирання» річки, її обмілення. Потім щороку в липні місяці починався розлив Нілу. З грудня єгипетські селяни приступали до посіву рослин.
Співвіднеси картинки з календарем життя Нілу і розстав їх у правильному порядку згідно з описом.
Відповіді:___
6 конкурс: “Загадки”. Виграє та команда, яка швидше вгадала відгадку.
- Він – годувальник на Сході,
З давніх-давен у полях росте.
Злак зелений та високий
Біле зерно дає.
У нього така примха:
Дуже любить воду (рис)
- Тут писали на табличках
Хаммурапі правил особисто,
Він закони в країні ввів,
Цим славу набув.
(Дворіччя, Межиріччя)
- Даром Ніла називали,
З шадуфа поливали.
На папірусах писали-
Фараонів прославляли!
(Єгипет)
7 конкурс: «Культурна спадщина».
Світ без великих винаходів народів Стародавнього Сходу, якими ми, не завжди знаючи, кому вони належать, користуємося щодня і щогодини, був би зовсім іншим. Ви повинні назвати держави Стародавнього Сходу, де вперше було зроблено ці винаходи.
- Плуг
- Залізо
- Скло.
Відповіді:
- Дворіччя.
- Ассирія
- Фінікія.
8 конкурс. «Один зайвий»
На картках написано ряди з п’яти слів. У кожному ряду треба знайти слово, що випадає з логічного ряду та пояснити, що воно означає.
I/ 1. Ніл. 2. Мемфіс 3. Тигр 4. Євфрат 5. Йордан (Мемфіс – це столиця Стародавнього Єгипту. Інші слова – це назви річок.)
ІІ. Мемфіс 2. Бібл 3. Вавилон 4. Шамаш 5. Урук (Шамаш – це бог сонця в Дворіччя.Інші слова-це назви древніх міст.)
ІІІ. Шамаш 2. Амон 3. Тутанхамон 4. Іштар 5. Ганеша (Тутанхамон – фараон Стародавнього Єгипту. Інші слова-це імена Богів)
IV. Тутмос 2. Хеопс 3. Хаммурапі 4. Тутанхамон (Хаммурапі-це наймогутніший і знаменитий цар Вавилонського царства. Інші слова-це імена фараонів, владик Стародавнього Єгипту)
9 конкурс «Невідома земля»
Команди одержують фрагменти контурної карти та зображенням тієї чи іншої країни стародавнього Сходу. Необхідно дізнатися країну, склеїти карту, назвати країну, описати її місцезнаходження, назвати річки, що протікають її територією.
Єгипет Дворіччя
Ведучий: Ось ми і закінчили крутити наше колесо історії. Журі готове підбити підсумки нашого конкурсу. Слово журі. (Члени журі оголошують результати та проводять нагородження команд та гравців). Діти, давайте все дружно поаплодуємо нашим учасникам гри. Вітаємо переможців сьогоднішньої гри!