Ділові ігри у дитсадку
Ділові ігри у дитсадку, навіщо вони потрібні? Навичку взаємодії з грошима необхідно формувати у людини з дошкільного віку. Знайомство з економікою у формі елементарних знань може відбуватися якраз у процесі ділової гри. Ділові ігри підходять для участі у них старших дошкільнят.
Дошкільникам задається відповідна їхньому віку проблемна ситуація; роздаються ролі; рольові цілі та загальна мета всієї гри. Потім вона розбивається на підзавдання, кожна з яких вирішується на одному з етапів взаємодії учасників.
Підсумковий етап гри призводить до вирішення певної початку ділової гри для дошкільнят проблеми.
Наводимо приклади ігор.
Ділова гра для дошкільнят «Сімейний бюджет»
Мета гри – формування у дошкільнят основ фінансової грамотності. Під час гри відбувається знайомство з поняттями “гроші”, “планування сімейного бюджету”, “розумні потреби”, “економія” та іншими.
Хід гри
Діти діляться на групи – «сім’ї» з п’яти – семи осіб, у яких розподіляються ролі тата, мами, бабусі, дідуся, старших та молодших дітей, домашніх тварин. Усі персонажі одержують ігрові елементи (костюми, аксесуари), які допомагають визначити роль учасника.
Дається проблема: розподілити бюджет сім’ї так, щоб вистачило грошей на всі нагальні потреби кожного з її членів.
Перший етап гри включає визначення загальної суми сімейного бюджету. Діти висловлюють свої погляди спочатку у групах, потім обговорюють передбачувану суму бюджету разом. Учасники ділової гри визначають, звідки беруться у сімейному бюджеті гроші, як кожен із них може сприяти економії сімейного бюджету. Кожен із учасників пропонує свої ідеї з погляду свого персонажа. Вихователь допомагає групам, спрямовуючи їх у правильне русло вирішення проблеми, задаючи питання, що наводять.
Для визначення покупок можна видати дітям картки із різноманітними малюнками. Якщо діти не можуть або помиляються, вихователь нагадує, з чого може складатися бюджет сім’ї, і допомагає порахувати середній бюджет, виходячи з нормативів прожиткового мінімуму, соціальної допомоги, середніх зарплат і пенсій, прийнятих у нашій країні.
На другому етапі гри діти розподіляють бюджет на потреби кожного «члена сім’ї».
Третій етап – підбиття підсумків та обговорення рішень щодо розподілу сімейного бюджету. У процесі озвучування кожною групою розв’язання ігрового завдання вихователь може записувати всі висловлювання на спеціальній дошці чи аркуші ватману, щоб потім озвучити підсумки гри.
Ділові ігри. Очікуваний результат гри:
- діти знайомляться із основними фінансовими поняттями, основами фінансової політики нашої країни;
- діти навчаються правильному відношенню до грошей, способів їх заробляння, адекватного їх використання та визначення розумних меж своїх потреб;
- учасники гри знаходять взаємозв’язок між економічними та етичними категоріями: праця, гроші, ціна – з одного боку, та економність, потреби, доброта, великодушність – з іншого;
- у діловій грі у дошкільнят розвивається емпатія, оскільки вони дивляться вирішення проблеми сімейного бюджету з погляду різних членів сім’ї.
Ділова гра для дошкільнят «День дублера у дитячому садку»
Мета гри – знайомство з організацією роботи дитячого садка, зі складністю та відповідальністю праці працівників дошкільного навчального закладу, формування розуміння загальної включеності не тільки колективу працівників навчального закладу, а й дітей та батьків у роботу дитячого садка.
1 етап гри: знайомство з дільницями роботи та функціональними обов’язками працівників дитячого садка.
2 етап гри: розподіл ролей учасників гри: вихователя, помічника вихователя, фізкультурного та музичного працівників, батьків. На кожну роль вибирається по 2-3 особи.
3 етап: учасники гри за допомогою дорослих – фахівців, яких вони «дублюватимуть», розробляють план дій на час їх дублювання.
4 етап: учасники гри протягом одного-двох годин виконують свої рольові обов’язки. Це може бути проведення будь-якого заходу, заняття, прогулянки у молодших групах дитячого садка. Дорослі контролюють виконання дітьми своїх ролей.
5 етап: учасники гри разом із тими, кого вони дублювали, обговорюють процес гри, досягнення та помилки. Діти вносять свої пропозиції щодо організації тих процесів, які вони здійснювали під час виконання своїх ролей.
Ділова гра для дошкільнят «Яка вона, школа?»
Мета гри – побачити, якою бачать школу майбутні першокласники, як ставляться до вступу до школи у їхніх сім’ях; сформувати у дошкільнят адекватне ставлення до майбутнього навчання у школі.
Діти діляться на групи із п’яти-семи осіб, у яких розподіляються ролі батьків, дітей та шкільних педагогів. Усі персонажі одержують ігрові елементи (костюми, аксесуари), які допомагають визначити роль учасника.
1 етап – вступний. Вихователь дає дітям ігрове завдання: визначити, як ставляться до їх вступу до школи вони самі, члени їхніх сімей та шкільні вчителі.
2 етап: діти складають оповідання на задану тему. Для фактурного викладу дітям можна запропонувати намалювати основні моменти свого оповідання і озвучити його, спираючись на намальовані картинки.
3 етап: групи представляють свої оповідання. Обговорення та корекція уявлень про майбутню навчання в школі.
Ділові ігри разом із дошкільнятами та вихователем має взяти участь і психолог дошкільного закладу. Як результат гри можна провести екскурсію до школи.
Ділова гра для дошкільнят «Бути хочемо здоровими»
Мета гри – формування правильного ставлення до свого здоров’я.
Діти діляться на групи із п’яти-семи осіб. Кожній групі дається завдання визначити фактори, від яких залежить наше здоров’я, і розділити їх на ті, хто заважає і допомагає людині бути здоровою.
У грі можна використовувати роздатковий матеріал – картки з малюнками про здоровий спосіб життя та про шкідливі звички людини. У процесі гри діти можуть намалювати картинки здорового способу життя. У групах вибираються так звані спікери – ті, хто озвучуватиме груповий підсумок вирішення проблеми.
Після того, як групи проведуть обговорення, виступають спікери груп та проводиться загальне обговорення вирішення проблеми.
Під час обговорення вихователь може прикріплювати до магнітної дошки картинки із зображенням життя або записувати на дошці те, що говорять діти, для подальшого підбиття з дошкільнятами підсумків ділової гри.