Український національний одяг. Практична робота. Виготовлення елементів національного костюма (віночок, добір стрічок до нього ).

 Тема. Український національний одяг. Практична робота. Виготовлення елементів національного костюма (віночок, добір  стрічок до нього ).
 Мета. Поглибити і розширити  знання дітейпро  український національний костюм; сформувати цілісний образ  національного українського костюма завдяки залученню  цікавого та інформаційного матеріалу  на основі  емоційно- образного сприйняття  та навчально- пізнавальної творчої  практичної роботи.
Розвивати естетичний смак, увагу; виховувати почуття    прекрасного, вчити берегти свою національну культуру.
Обладнання:таблиці слів, плакати, карта України. Квіти штучні, стрічки кольорові.

                                Хід   заняття
1.    Організаційний момент.
Любі  друзі! У наш клас
Завітали люди  щирі.
Привітайте  в  добрий час
Гостей усмішкою й миром.
(Повернулись  обличчям,  усміхнулись і покивали  голівками, сіли за парти).
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас
Та  запрошуєм ласкаво
На  урок у   перший  клас.
2.     Хвилинка спостережень.  (Вивішую  малюнок сонечка з хмаринками).
Всі ми знаємо, що після весни  до нас приходить літо. А за якими ознаками можна визначити цю пору року? (Діти називають).
—         А чи знаєте ви літні місяці? (Так).
—         То   назвіть, будь ласка (Червень, липень, Серпень).
3.     Актуалізація опорних  знань.
-А зараз я вам прочитаю вірш- загадку, а ви, відгадавши її, дізнаєтесь,   про
Що  йтиметься  далі.
Красивий щедрий  рідний  край
І  мова наша  солов’їна.
Люби, шануй,  оберігай
Усе, що  зветься…( Україна).
-Молодці.
(Вивішую  карту  України  на дошці).  Метод « Мікрофон».
-Що  означає  Україна  для  кожного  із  вас? ( Діти відповідають: Це рідний край; Місце  де  народився,  де  ходжу  до  школи;  Це  Батьківщина. Держава. Наша земля).
Асоціативний  кущик.
—         А з чим  асоціюється  слово  Україна  у вас?  Що ви бачите  в ньому?

1                                    2                                     3
Україна

6                               5                                4

(  Дописую- Дніпро,  ліси,  доброзичливість,  багатства  природи, гори. Любов).
—         Так, все це і об’єднує  в собі  наша  велика  держава-  Україна.
Простір  землі  заселеної  українцями такий  великий,  аби  перетнути  його  пішки  із  заходу  на  схід. Треба  йти  90  днів. Україна-  наш  рідний  край  зі  славною  багатовіковою  історією  та  мудрими, талановитими  людьми, багатющими народними традиціями, з мальовничою  природою.
Це  одна  з  найбільших  держав  у  Європі.
-ви  знаєте, що  є  багато  народів  у  світі.  Це  і білоруси,  і росіяни, і англійці  та  інші.  Кожен  народ  має  свої  звичаї, традиції,  свій  національний  одяг. Раніше  за  одягом  можна  було  відрізнити   один  народ  від  іншого. Всі народи  жили  окремо, не  мали  змоги  спілкуватися  між  собою,  бо не  було  ні  літаків, ні  автомобілів.  Тому  одяг  відрізнявся  у  різних  народів.
— Діти, ви  часто  дивитесь  американські  фільми?
Кого  можна  побачити  у  цих  фільмах? (Ковбоїв). Таких? (Показую  малюнок).  Опишіть  їхній  одяг.
-Інакше  вбиралися  індіанці  (  показую  малюнок), опишіть  їх.
— цікавий  одяг  у  японців (показую  малюнок). Може  хтось  знає. Як  називається  їхній  одяг? (Кімоно).
-Так, а зараз  трішки  відпочинемо.
Рухавка
Підніміться  і  посміхніться :
—         Хлопчики  нашого класу;
—         Дівчатка  нашого  класу;
—         Хлопчики  із  світлим  волоссям;
—         Хлопчики  із  темним  волоссям;
—         Дівчатка  із  світлим  волоссям;
—         Дівчатка  із  темн. Волоссям;
—         Хл.  З  карими  очима;
—         Хл.  З  голубими  очима;
—         Дівч.  З  карими  очима;
—         Дівч. З голубими  очима;
—         Учні  1-го  класу.
—         Спасибі!
А  ми  працюємо  далі!  І  сьогодні  пригадаємо, який  одяг носив  і  носить
Український  народ.  Наш  національний  костюм  артистично  багатий. І це  багатство виявляється  у  розмаїтті  барв  та  відтінків кольорів.  Погляньте  на  територіальні  відмінності  та  особливості. (Вивішую  плакат).
-Перед  вами  зразки  справжнього  українського  одягу. Є 4  види  одягу:
— натільний- той, що  безпосередньо  прилягав до тіла  людини;
— нагрудний – той, що покриває верхню частину  фігури;
— поясний- той, що  закріплювався на талії людини і покривав  фігуру нижче  пояса;
— теплий верхній –одягали  поверх іншого одягу.
— Натільний  український  одяг  для  чоловіка  і жінки  мав спільну  назву. Спробуйте  відгадати, яку  саме? Один  вхід  і  три  виходи? Що це?(Сорочка).
-Укр. Сорочки обов’язково  були  білого кольору. Вишивали   їх  зверху  по  рукавах, навколо  шиї і по  низу. Вишивка  могла  бути  або  різнокольоровою, або  вишита  лише  червоними  і  чорними  нитками.
-А  що ще  ви  бачите в  одязі  жінки,  крім  сорочки? (Так, спідниця).
Але  називається  вона  по- різному: дерга, запаска, плахта.
Звернімося  до  тлумачного  словника і дізнаємося, що  кожне  слово  означає.
Дерга — це  один  довгий  шмат тканини,  яким  жінка  обмотувала  свій  стан. Виготовляли  її  з  грубої  тканини. Одягали  в  робочі  дні.
Плахта — складалась із  двох частин. Перша- ширша і довша,  її  зав’язувала  на  талії  ззаду.  Друга   частина  — вужча  і  коротша, її  зав’язували  на  талії  спереду. Шили  із  грубої  тканини  темного  кольору.  Носили  в  неробочі  дні.
-А  що  цікавого  в  чоловічому  одязі? (Сорочка  і  шаровари).
Верхніми  були  свита  і  кожух.
—         Користуючись  словничком, поясніть  значення цих  слів.
—         Тепер  узагальним: то  який  костюм  селянки, з  яких  частин  він  складається? А  який  чоловічий?
Робота з  підручником.
—         Що  нового  дізналися? (Одяг  відрізнявся,  залежно  від  місця  проживання).
—         Добре. Про  одяг  ми  згадали. А  що  ж  носили  дівчата  і  жінки  на  голові? (Вінки, стрічки). Так! Дівчата  заплітали  волосся  в  одну  або  дві  коси. Влітку ходили  з  непокритою  головою, обвиваючи  її  стрічкою,
а  на  свята  вдягали  вінки.  Жінки  носили  хустку.
-Своєрідним  дівочим  оберегом був  віночок- це не  просто  прикраса, а й «знахар  душі», бо  в ньому є така сила, що  біль  знімає,  волосся  береже (вивішую  малюнок  віночка).  Існує  кілька  варіантів  традиційного  укр. Віночка. Наші бабусі  кажуть, що  будь- яка квітка  в ньому  щось  означає.
Ружа, мальва і півонія  -це  віра, надія і любов. Безсмертник- здоров’я. Барвінок- життя  і безсмертя  людської  душі.  Цвіт  вишні  та  яблуні- материнська  відданість  і любов. Мак і волошка – відданість. Ромашка- дівоча  чистота. Калина- символ  рідної землі, краси  дівочої.
Вусики  хмелю- розум. Деревій- має  найпочесніше  місце- нескореність.
Всього 12 квіток. Кожна з них лікар та  оберіг  від  лихого  ока.
-Отже, плетемо  наш  класний  укр. віночок.
Вчитель.   Плету, плету віночок,
Треба  мені  квіточок,
Потребую  ружу.
Учень.        Ось  я тая  квіточка.
Іду  до  віночка.
( Вчитель  вплітає, учень  сідає  на місце).
-Плету, плету віночок,
Треба  мені  квіточок,
Потребую мальви.
-Ось я тая  квіточка.
Іду до  віночка. (І  т. д.)
… півонії
… безсмертника.
… барвінку.
… цвіту вишні.
… цвіту яблуні.
…  цвіту калини.
… ромашки.
… маку.
… волошки.
… деревію.
-Ось я тая  квіточка.
Іду до  віночка.
Але  віночок  не  закінчено. До нього в’яжуть  кольорові  стрічки. (Дівчата  тримають).
Першу  посередині-  світло- коричневу ( підносять  хлопці) – це наша  земля. Обабіч- дві жовті – це   ясне  сонечко. З  різних  боків- світло – зелена – жива  природа;  і  темно —  зелена- краса, юність. За ними- синя-
Небо і голуба- вода.  Тоді – оранжева- хліб і фіолетова – людський розум. Потім – малинова- щедрість і рожева – достаток. По краях- білі   ( 2)-  чистота  душі.
6    7
5                8
4                         9
3                                10
2                                        11
1                                                12
1- ружа;  2-  мальва; 3- півонія; 4- безсмертник; 5- барвінок; 6- цвіт  вишні; 7- цвіт яблуні; 8 – цвіт калини; 9 – ромашка; 10 – любисток (мак);  11- волошка; !2 – деревій.
-Ось  який  вийшов  у нас  віночок. Це буде  назавжди наш  оберіг.
А зараз я хочу  ще  раз  перевірити. Чи ви  все запам’ятали. Якщо  так, то відгадайте  ці загадки:
Нумо, донечко, синочок,
Ти  усе  про наш  віночок
Починай відповідати!
Треба це  усе  всім  знати!
Починаю я у риму,
А  закінчимо  усі  ми.
—         Не забудь, будь- ласка, друже,
У   вінку  найперше  (ружа).
—         Друга  квітка  теж  не  зайва,
Друга  квітка  зветься (мальва).
Щоб  була  гармонія,
Третя  в  нас  (півонія).
—         А  барвінку  попередник
У   вінку  у нас  (безсмертник).
-Як  перлина  між  перлинок,
Так  між  квітами  ( барвінок).
—         Цвіт  квітневий, цвіт  травневий,
Цвіт  весняний, цвіт  (вишневий).
-Як згадав ти цвіт  вишневий,
-Не  забудь  і яблуневий.
-Цвіт  самої  України.
Ну, звичайно  цвіт калини.
-Ось  на  небо  схожа  трошки,
До  вінка  прийшла  (волошка).
-Не  останній  він  за  змістом,
Зелененький наш  (любисток).
-Плести  я  віночок  вмію.
Зараз  черга (деревію).
-А  чого  ж  в вінку  три   жмені,
Ну, звичайно, лише (хмелю).
-Ти розумна  в нас  дитина!
Про  віночок  України
Все, що  треба- ти вже  знаєш.
Добре  ти  відповідаєш.
Значить  розум в тебе й  нені-
В  голові, а не в кишені.
-А  зараз  підсумуємо  і  проведемо  «Телефонну  розмову».
Тепер  можна  поставити  крапку  над   «і».
(Вивішую  фразеологізм  «поставити  крапку  над «і»- остаточно з’ясувавши, уточнивши  всі  подробиці, довести  що-небудь  до  логічного  кінця)
(Учні  попарно)
-Привіт, Андрію!
-Привіт, Артуре!
-Що  цікавого ви  сьогодні дізнались  на  уроці?
-Про  укр. національний  одяг.
-Що ж  носять  українці?
-Вишиту  сорочку.
-Це  тобі  до  вподоби?
_Так!
-То, гаразд,  до  побачення!
— До зустрічі!

—         Доброго  дня, Карино!
— Доброго дня, Насте!
— Що  цікавого  відбувалось  у  вас  на  уроці?
-Ми  дізнались  про  квіти, які  вплітають  до  укр. віночка.
— І  що  це  за  квіти?
— ромашка, барвінок, мальва та інші.
-Вони  тобі  до  вподоби?
-Так!
-Тоді  до  зустрічі!
—     До  зустрічі!
-Тепер  можна  «поставити  крапку  над «і».

Похожие записи