мнемотехніка
17.06.2022 Від Юлія

Мнемотехніка. Розвиток мовлення

Мнемотехніка – інноваційна методика навчання та розвитку дітей, яка  використовується у дошкільній та шкільній освіті. Розберемо докладніше, що це таке і навіщо потрібна мнемотехніка.

Визначення

Мнемотехніка (мнемоніка) ― перелік методик та технік, які допомагають запам’ятати різні типи інформації.

В основі мнемотехніки лежить принцип візуалізації абстрактних об’єктів, які замінюються на конкретні поняття або образні визначення. Для легкого та швидкого запам’ятовування необхідної інформації потрібно асоціативно пов’язати її з якимось зоровим уявленням, звуковим чином чи відчуттям. Асоціації ― встановлення зв’язків із відомими образами та явищами.

Мнемотехніка для дітей

За останні кілька десятків років цей інноваційний напрямок у педагогіці та логопедії став популярним. Вихователі в дитсадках стали приділяти більше уваги та часу розвитку мови.

У групах проводяться заняття, де діти знайомляться з художніми творами, віршами, казками. Особливо корисно заучувати вірші та читати їх із виразом. Це тренує пам’ять, формують мову, збагачують словниковий запас.

Виразність виконання розвиває техніку мови – дикцію, дихання. Для цього проводять спеціальні вправи, що допомагають розвинути мовний слух, чітку вимову звуків та слів. Також до освітньої програми ДНЗ входять заняття з мнемотехніки.

Переваги методики

Застосування мнемотехнічних інструментів у педагогіці дозволяє вирішити низку завдань:

  • запам’ятовування та збереження отриманої інформації;
  • розвиток логічного мислення;
  • корекція мови;
  • логічне формування думок та складання речень;
  • концентрація уваги;
  • формування навички складати розповіді та переказувати прочитану інформацію.

Мнемотехнічні прийоми

Ейдотехніка (ейдо – образ) – уявлення предмета поза зоною сприйняття, тобто. застосування образного мислення. Вправа спрямовано формування образів, предметів, явищ природи.

Техніка асоціативних ланцюжків. Слова пов’язуються по порядку, одне за одним, не перескакуючи. В результаті виходить оповідання чи казка. У такій грі діти швидко запам’ятовують ланцюжок слів.

Метод «Цицерону» – це розміщення інформації у просторі. Суть методу  в уявному розміщення образів у конкретному місці.

Метод трансформації (перетворення). Вправа сприяє розвитку пам’яті та логічного мислення. Слова начебто випливають одне з одного, їх щось об’єднує.

Метод опор (чисельно-літерний метод). Діти запам’ятовують інформацію з допомогою зв’язування за змістом певних слів, звуків і цифр.

Техніка «крокування» (від фр. Слова croquis – креслення, малюнок). Метод графічних асоціацій. Суть полягає у перекодуванні отриманих відомостей під час малювання предметів, явищ природи.

Структура мнемотехніки 

Мнемотехніка

Мнемотаблиця, мнемоквадрат, мнемодоріжка, колаж – це навчальні інструменти методу крокування.

Мнемотаблиці – зображення, що містять інформацію, скорочують час навчання та одночасно розвивають пам’ять, увагу, образне мислення. Допомагають перетворювати абстрактні образи на конкретні предмети.

Мнемоквадрат ― картка із зображенням закодованої інформації.

Мнемодоріжка ― послідовний розподіл мнемоквадратів, якими дитина становить розповідь.

Колажі – це посібники, що виконують такі завдання:

  • навчати (тематичні колажі);
  • запам’ятовувати;
  • формують навичку розподілу уваги.

коллажі

Вправи для дошкільнят

Дошкільний вік вважається сприятливим періодом для закладання основ грамотної, чіткої, красивої мови. Мнемотехніка для початківців (нескладні захоплюючі завдання, ігри) допоможе швидше розвинутися мови дитини.

Корисно для розвитку апарату артикуляції виконувати завдання з використанням звуконаслідувальних слів. Добре коригують дикцію ― жарти-чистомовки («Би-би-би йде дим із труби»), потішки, фрази, що містять певну групу звуків («У Ані їдуть санки самі»).

Вправи на вимову шиплячих звуків можна об’єднати тематично.

Розглянувши картинку «Їжака та їжачка» дорослий пропонує виконати ряд завдань. Дитина має чітко вимовити фрази зі звуками “ш” і “ж”. «Ша-ша-ша – ми гуляємо не поспіша ; шу-шу-шу – дам малинку малишу; ши-ши-ши ― де гуляють малиши». Такі вправи допомагають освоїти інтонацію питання та розвивають почуття ритму.

Виділяючи звук при чіткій вимові слова відпрацьовується звичка розумітися на термінології «звук» та «слово». У роботі з дітьми необхідно зробити акцент на виховування інтонаційного чуття, темпу промови, дикції, сили голосу. Для цього можуть допомогти ігри.

Вправи для початківців:

  1. “Чий це голос”. Мета гри полягає в тому, щоб дитина навчилася розпізнавати за відтвореним звуком дорослих звірів від дитинчат. Для такої гри можна взяти фігурки собаки та цуценя, качки та каченя, кішки та кошеня. Як варіант, можна звірів виліпити із пластиліну або скористатися картками. Сюжет гри: у гості до малюка приїжджають тварини, вони хочуть із нею пограти. Діти повинні розуміти різницю, як нявкає мама-кішка, а як нявкає її малюк.
  2. Гра «Порівняй кубики». Завдання – навчити дитину співвідносити предмети з різними характеристиками. Дорослий пропонує розглянути два кубики та розповісти, чим вони відрізняються. Малюк бере один кубик і каже, що він великий, а другий маленький кубик. Перший кубик — червоний, а другий — білий. Червоний кубик пластмасовий, білий кубик зроблений з тканини і м’який всередині
  3. Гра «Порівняй двох кошенят». Малюкові пропонують розглянути кошенят. Один із них білий і великий, а другий чорний та менший. Слід сказати, хто вони. Придумати їм такі імена, щоб було зрозуміло – одне кошеня чорне, а інше біле. Чим вони відрізняються.
  4. Гра «Що вміють робити звірятка». Мета гри – підібрати дієслова, які позначають характерні дії тварин. Дорослий демонструє картинки зі звірятами, а дитина повинна сказати, що вони вміють робити чи як то кажуть. Наприклад, кішка любить мишок. Вона любить нявкати. Собака любить гавкати і їсти кісточки, бігати та стрибати. Півник кукарікає і любить клювати зернятка.
  5. Гра “Професія”. Тут знадобляться картки, де зображено людей різних професій (льотчик, перукар, лікар, кухар). .Дорослий питає, хто лікує людей. Малюк має правильно відповісти. Так програються решта карток.
  6. Гра «Чарівники» – допомагає розширити словниковий запас, розвиває довготривалу пам’ять, логічне мислення. Знадобляться картки із зображенням окремих предметів – стіл, яблуко, двері. Дорослий називає кілька слів, а дитина має обрати ті картки, які допоможуть йому запам’ятати ці слова. Він їх як би «зачаровує» у ці картки. Потім малюк бере картки і з їхньою допомогою згадує названі слова. Гра спрямовано розуміння логічних зв’язків між предметами.

Регулярні заняття в ігровій формі сприяють пробудженню інтересу до слова. Вправи готують дітей до подальшого самостійного складання розповідей, оповідань, текстів, формують пов’язану мову.

мнемотехніка

Правила проведення занять

  • Процес роботи та навчання з дітьми має бути комфортним та приносити користь.
  • Починати необхідно з найпростіших завдань. Спочатку можна переглянути картки з одиничними зображеннями.
  • Не варто відразу навантажувати дошкільника, він швидко втомиться і не сприйматиме інформацію. На день можна показати не більше двох мнемотаблиць.
  • Усі зображення дидактичного матеріалу повинні бути яскравими та кольоровими. Діти швидко запам’ятовують барвисті образи. Трава – зелена, морква – помаранчева, шишка – коричнева, море – синє.
  • Щоразу варто міняти тему занять, інакше у дитини пропаде інтерес. Сьогодні ― розучуємо вірші. Завтра – казку, диких тварин тощо.
  • Важливо, щоб заняття проходили лише у ігровій формі.

Мнемотехніка для школярів

Сучасний учень отримує величезну кількість інформації з різних дисциплін щодня. Запам’ятати отриманий матеріал у такому обсязі дуже складно. Тут допоможуть навички мнемотехніки, які дають змогу накопичувати та зберігати інформацію.

Мнемотехніка для розвитку пам’яті – це сильне тренування уваги та мислення. Максимально запам’ятати отриману інформацію допоможуть такі техніки:

 

“Придумай свою історію”.

Як запам’ятати список незв’язаних між собою слів? Найпростіше – це вигадати історію. Наприклад, словникові слова на літеру «л»:

– лабіринт – на атракціонах ми заплуталися у лабіринті;

– лабораторія – він проник потай в секретну лабораторію;

– лагуна ― блакитна лагуна сяє сонячними відблисками.

Далі учень читає текст і переказує. Таким чином, він запам’ятовує потрібні слова.

Асоціативні картки.

Цей спосіб конспектування даних допомагає запам’ятовувати прочитане. У центрі листа прописується основна тема, а потім від неї в різні боки, як гілки дерева, відходять другорядні теми.

мнемотехнікаБлок-схема.

Такий спосіб допомагає структурувати цифри, таблиці, символи, ключові слова. Стрілки в схемі позначають зв’язок між собою різних даних.

Ще один перевірений спосіб запам’ятати інформацію – спробувати зарифмувати її. Потрібно скласти кілька рядків необхідних відомостей, зарифмувати їх. Таким чином має вийти невеликий вірш. Далі кілька разів повторити.

 

Методи та прийоми мнемотехніки допомагають тренувати пам’ять, удосконалювати мовлення дітей та надовго зберігати отримані знання.

Завантаження: Вправи

Проголосуйте, нам важлива Ваша думка!
[Усього: 2 Оцінка: 5]